top of page

ZÁKLADNÍ ŠKOLA 
TÝNEC NAD SÁZAVOU

​​Místo:
Týnec nad Sázavou


Klient:
 


Autoři:

Lennox architekti:

Markéta Smrčková
Tomáš Starý

Petra Pekarová

Rangherka 5:

Jindřich Starý

Michal Schwarz
Barbora Doležalová
Karolína Štědrá

 

Termíny:     
Soutěž:        06 / 2024 

Vizualizace:

Tranquility:
Karel Buhr


ŠKOLA V ZELENI

Školní areál je součástí plošně velkorysé urbánní struktury sídliště z 2. pol. 20 st. Vzdělávací budovy ZŠ a MŠ jsou odděleny od bytové zástavby linkou komunikace pro pěší. Budovy celé skupiny vzdělávacích budov jsou pavilonového typu.

Návrh dostavby základní školy čerpá z kvalit pavilónové školy, která se nachází na rozsáhlém pozemku se vzrostlou zelení. Cílem je zachovat hodnoty a měřítko stávající školy, vytvořit harmonický areál a doplnit současný stav tak, aby vznikl kompaktní celek.

Dalším cílem je vytvořit škole čitelný vstup. Vstup umisťujeme na konec školní stezky. Vytváříme před ním veřejné prostranství, akcentující důležitost školy v životě města. Nové prostranství tak může být pozitivním impulzem pro další rozvoj sídelní struktury jihozápadního okolí školy.

Důsledně respektujeme a integrujeme stávající školu. Do stávajících částí školy zasahujeme stavebně pouze za účelem propojení a nabízíme větší otevření stávajících respirií do dvora a zahrady.

Naším cílem je propojení a komunikativnost všech částí školy. Chceme vyzdvihnout pozitivní stránky dispozice stávajících budov a zároveň odstranit nedostatky. Dostavba sjednocuje a oživuje celý školní areál.

Nový výukový pavilon navrhujeme v měřítku stávajících pavilonů. Provázání s původními budovami umožňuje dětem přehledný volný pohyb po celé ploše. Nenásilně podporuje jejich orientaci a rozpoznání identity jednotlivých sekcí.

Dostavba má utilitární charakter dokreslený střešním pobytovým prostředím. Společně se zahradou vytváří prostorovou hravou učebnici.

Základní jednotka, kmenová učebna, je navržena variabilně pro různé typy výuky s odpočinkovou zónou v zadní části. Patra pavilonů sdružují vždy maximálně šest učeben, které mají k sobě menší intimnější společný prostor pavilonového respiria.

Pro setkávání napříč věkovými skupinami slouží přízemní vstupní hala, která bezbariérově spojuje všechny pavilony. Proplétá se kolem školního dvora až do zahrady. V hale jsou studovny a odpočinkové zóny. Nad propojovací halou navrhujeme kompozičně hravou pobytovou zahradu zasazenou do rastru konstrukce haly, s bezbariérovým propojením všech pavilónů na úrovni prvního patra, umožňujícím propojení s vyšší úrovní školní zahrady a sportoviště. Všechna vnitřní respiria mají své navazující venkovní pobytové plochy.

 

Na konci haly je prostorná jídelna. Jídelnu orientujeme do zahrady. Touto polohou a zvolenými konstrukčními a interiérovými prvky chceme utlumit stres běžné školní jídelny. Chceme, aby děti a učitelé mohli jíst v klidu, bez spěchu, včetně možnosti jíst venku. Jídelna je přístupná veřejnosti samostatným vstupem a může sloužit jako multifunkční prostor pro různé akce.

Školní dvůr je koncipován jako inspirace pro aktivní pohyb dětí během krátkých přestávek pod vzrostlou zelení. Důraz klademe na propojení s venkovním prostředím a přírodou a na maximální zapojení řešeného území do modrozelené infrastruktury města.

Celou stávající školu reorganizujeme do logických funkčních celků. Tři základní pavilóny (stávající severní a jižní, nový západní) slouží jako základny ZŠ. Obsahují kmenové třídy s potřebnými kabinety, jazykové učebny. Pavilony mají svá odpočinková respiria a zázemí. Žáci se tak mohou většinu času pohybovat v rámci svého intimního studijního prostoru. Odborné učebny a ZUŠ jsou vyčleněny ve východním pavilónu, (původní hlavní vstupní pavilon). Existence původního vstupu umožňuje nezávislé užívání východního pavilonu pro odpolední zájmové aktivity.

V souladu s principem propojení školy s venkovním prostředím navrhujeme decentralizovat šatny. Skříňky přesouváme do pavilónových respirií, takže každý žák má svou vlastní skříňku u své kmenové třídy. Navrhujeme prostorné a hluboké zádveří s kvalitní čistící zónou. Halu doplňujeme po obvodu o skříňky a lavice, které mohou využívat jak veřejnost, tak žáci například při přezouvání za extrémního počasí či nejmenší s doprovodem rodičů.

Boční vstup ze západu z ulice Na hlinkách umožňuje pěší vstup veřejnosti do jídelny a vjezd do areálu zahrady.

Dále navrhujeme nový přístup do areálu ze SV rohu zahrady a umožňujeme veřejnosti vstup na sportoviště nezávisle na provozu školy.

Nové objekty pavilonu a jídelny jsou podsklepeny, využíváme terénní konfigurace k minimalizaci větších terénních úprav. Rampou sjíždíme pouhých 1,6 metru, což umožňuje obsluhu varny a technického zázemí školy pod jídelnou a garáží pod západním pavilónem.

bottom of page